🔹 مجموعه رایبد خاویار شما را به خرید بهترین خاویار ها دعوت می نماید.
✅ مختص افرادی که خاویار خوب می خواهند ولی نمی دانند از کجا تهیه کنند.
🔸 کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

صادرات زعفران از ایران

برای اطلاع از مراحل صادرات زعفران از ایران به این سایت مراجعه کنید

صادرات زعفران

در سال حدود ۲۵۰ تن زعفران در جهان تولید می شود که ایران با تولید حدود ۲۳۰ تن زعفران رتبه اول جهان را از نظر کمیت و کیفیت به خود اختصاص داده است. از این مقدار زعفران تولید شده در ایران ، حدود ۳۰ تن مصرف داخلی و ۲۰۰ تن مابقی به کشورهای دیگر صادر می شود.
از این میان حدود ۶۰ درصد صادرات زعفران برای زعفران سرگل ، ۳۰ درصد برای زعفران نگین و۱۰ درصد برای زعفران پوشال می باشد. زعفران سرگل و نگین هر دو قرمز و خالص هستند، با این تفاوت که اکثر رشته های زعفران سرگل شکسته ، اما رشته های زعفران نگین سالم است .
زعفران پوشال و همچنین زعفران نگین به این دلیل که انتهای رشته آن کمی زردی یا سفیدی دارد ونیز به دلیل قیمت بالا و میزان کم آن در بازار مشتریان کمتری دارند اما زعفران سرگل به دلیل قرمز بودن ، قیمت مناسب و فراوانی آن بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
صادرات زعفران از ایران در سال ۹۴ به بیش از ۱۳۰ تن رسیده است. در حال حاضر وضعیت تقاضا و عرضه این محصول خوب است و اگر از واسطه گری دلالان جلوگیری شود ، صادرات زعفران ۱۰ الی ۲۰ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش خواهد داشت.

صادرات زعفران از ایران

ایران بزرگترین تولیدکننده ی زعفران جهان است و به دلیل تنوع آب و هوایی ، این محصول با کیفیت عالی عرضه می شود. تولید زعفران ایران درطی چند سال اخیر با رشد مواجه بوده که میزان زیادی از این تولیدات صادر می شود. زعفران از محصولات مهم صنعتی ایران محسوب می شود و اهمیت اقتصادی آن باعث شده تا به طلای سرخ نام گذاری شود . صادرات زعفران از ایران در طی سالهای گذشته ، به کشورهای زیادی گسترش یافته است.
از تحولات بارز اخیر در عرصه فعالیتهای کشاورزی در کشور بویژه در استانهای خراسان گسترش فضای کشت زعفران بوده است و همچنین با افزایش سطح زیرکشت زعفران ، تولید آن هم افزایش داشته است.
شهرستانهای تربت حیدریه و مه ولات با تولید سالانه ۷۵ تن زعفران ، مقام اول را در کمیت و کیفیت به خود اختصاص داده اند. ایران در تولید زعفران به یک کشور انحصاری تبدیل شده است ، اما هنوز این محصول در بازارهای جهانی با نام ایران شناخته نشده و در برخی از منابع، کشور اسپانیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران معرفی می شود.
هند، چین، مراکش، یونان، ایتالیا و اسپانیا کشورهای تولیدکننده این محصول نیز هستند. اسپانیا از جمله کشورهایی است که مدت طولانی در کشت زعفران فعالیت دارد. در پی توافقات هسته‌ای ، آمریکا به صورت مستقیم این محصول را خریداری نمود که طی ۵۳ روز پایانی سال گذشته ، حدود یک کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف به ارزش بالغ بر ۶۸ هزار دلار به این کشور صادر شد.
البته پیش از این نیز آمریکا مانند سایر کشورها مشتری زعفران ایران بوده است ، اما با وجود تحریم‌ها این محصول را با واسطه‌ از کشورهایی مانند امارات تهیه می کرد. اما کشورهای واسطه ‌ای، زعفران را به صورت فله‌ای خریداری و در برندهای ملی خود بسته‌بندی می‌کنند و به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌ کنند. سال گذشته صادرات زعفران به دلیل نوسانات قیمت که برای آن پیش آمد، حدود ۳۰ درصد کاهش داشت.

صادرات زعفران از کشورهای دیگر

اسپانیا زعفران ایران را به کشورهای مختلف صادر می کند و بزرگترین و جدی ترین رقیب کشور ایران محسوب می شود ، اما کشورهای دیگری مانند یونان ، ایتالیا ، مراکش و هند از دیگر رقبا هستند. افغانستان نیز به عنوان رقیب آینده تلقی می شود و شرکتهای آمریکایی هم از تولید زعفران در افغانستان حمایت می کنند .
۷۵ درصد از زعفران کشور به ۵ قاره صادر می شود. ایرانی ها اصیل ترین و قدیمی ترین مصرف کنندگان زعفران هستند ، اما تنها ۲۵ درصد از آن در داخل کشور مصرف می شود. ایران بر خلاف دیدگاه‌ها تنها تولیدکننده زعفران در جهان نیست و حداقل سه کشور افغانستان ، چین و اسپانیا در تولید و صادرات این محصول فعالیت دارند. قابل ذکر است که محصولشان قابل مقایسه با زعفران ایرانی از لحاظ کیفی نیست. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و صادر می‌شود.
ارزش افزوده صادرات زعفران بالا می باشد و قابل مقایسه با هیچ کالایی نیست ، اما رقبای ایران در بازارهای جهانی رو به افزایش هستند ، بنابراین باید صادرات این محصول را توسعه داد و همچنین حمایت‌های لازم انجام شود تا روند رو به رشدی در صادرات زعفران در کشور بوجود آید.

مشکلات موجود بر سر راه صادرات زعفران

مشکلاتی برای صادرات زعفران وجود دارد که در حال حاضر اصل صادرات زعفران توسط افرادی که صادرکننده واقعی نیستند انجام می گیرد. فعالیت صادرکنندگان غیر حرفه ای و رعایت نکردن اصول باعث می شود تا این کالا بدون رسیدگی های لازم صادر شود.
یک سری مشکلات برای تولید و صادرات این محصول در کشور وجود دارد مانند کمبود آب در دشتهای خراسان و مسائل مربوط به حوزه کشاورزان. از آنجایی که سازمان امور مالیاتی از صادرکننده کد ملی کشاورز را می خواهد و چون در قانون کشاورزان معاف از مالیات هستند، از دادن کد ملی امتناع می کنند، بنابراین به افرادی که بدون نیاز به مدرک از آنها این کالا را خریداری کنند، می فروشند و این امر قاچاق زعفران را به دنبال خواهد داشت.
اما خوشبختانه در حال حاضر با پیگیری های اتحادیه ی صادرکنندگان خراسان‌ رضوی و بخش های دیگر، ابلاغ کد ملی کشاورز به سازمان امور مالیاتی حذف شد. هزینه بالای حمل و نقل از دیگر مشکلات پیش رو است. زعفران محصولی گران قیمت با حجم و وزن کم است و حمل و نقل آن به صورت هوایی انجام می‌شود. از آنجایی که پروازهای خارجی برای انتقال این محصول به سایر کشورها محدود است ، هزینه حمل و نقل زعفران بین ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که همین امر باعث شده تا رقابت پایین باشد.
افغانستان از نظر آب و هوایی مانند ایران است و از منابع آب بهتری برخوردار و نیز پیاز زعفران قاچاق شده به این کشور مرغوب است ، بنابر این پیش بینی می شود در سال های آینده افغانستان رقیب ایران باشد. بهترین محصولات به صورت ارگانیک تولید و با مارک ملی در بازارهای جهانی عرضه شود. در مورد صادرات این کالا باید اقدامات و برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد ،که شامل موضوعاتی از جمله افزایش بازده برداشت ، تولید بهداشتی ، فرآوری ، بازاریابی ، فروش و اقدامات مربوط به آن در خارج از کشور می باشد.
تعیین تعرفه صادرات زعفران در ایران بر عهده سازمان توسعه تجارت می باشد. برای بسته بندی های بیشتر از ۳۰ گرم زعفران ، ۵ درصد عوارض در نظر گرفته شده است ، در حالی که در ابتدا برای صادرات بسته بندی های بزرگتر از ۳۰ گرم ، ۴۰ درصد عوارض تعیین شده بود.

نکاتی در مورد خرید و صادرات زعفران

در داخل کشور ایران ، زعفران برای فروش به صورت فله ای ، بسته بندی شده و حداقل نیم کیلو به بالا سفارش ها انجام می شود و ارسال برگه تاییدیه آزمایشگاه برای میزان کیفیت و خالص بودن زعفران وجود دارد.
حداقل میزان صصادرات زعفران از ایران از یک کیلو به بالا است و به صورت بسته بندی شده از یک تا بیست و پنج گرم و یا فله ای، نیاز به امور گمرکی دارد و به صورت تحویل در گمرک کشور مقصد انجام می گیرد. از گمرک ایران به صورت هوایی به گمرک کشور مقصد ارسال می شود و مدت زمان انجام تشریفات و ارسال تا مقصد حدود هفت روز کاری خواهد بود.
صادرات زعفران به صورت فله ای و یا بسته بندی شده ، علاوه بر دارا بودن کیفیت با قیمتی کاملا رقابتی و مناسب عرضه می شود و نیز دارای علامت استاندارد و ( Quality certificates)گواهینامه های کیفیت بین المللی برای عرضه و فروش در کشورهای مختلف، مخصوصا اروپا می باشد.
منبع:۲exim.com
منبع: صادرات و واردات ایران

فروش خاویار رایبد خاویار
برای سفارش و مشاوره با ما تماس بگیرید.مشاوره و فروش
🔹 مجموعه رایبد خاویار را به خرید بهترین خاویار ها دعوت می نماید.
✅ مختص افرادی که خاویار خوب می خواهند ولی نمی دانند از کجا تهیه کنند.
🔸 کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید